بیماری آنفلوانزا چیست؟

بیماری آنفلوانزا چیست؟ 

 

 آنفلوانزا عبارت است از یک عفونت تنفسی مسری و شایع که در اثر یک ویروس ایجاد می‌شود. مدت زمان شروع علائم از زمان وارد شدن ویروس به بدن 24 تا 48 ساعت است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از 2 تا 7 روز خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. سه نوع ویروس اصلی آنفلوانزا وجود دارد (A, B, C  )، اما این ویروس‌ها توانایی تغییر به انواع گونانگونی را دارند. شیوع ناگهانی انواع مختلف آنفلوانزا تقریباً هر زمستان رخ می‌دهد و شدت آن‌ها متفاوت است. آنفلوانزا هم در مرد و هم زن، در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود.

آنفلوانزا نوع  A یک بیماری تنفسی و ناشی از ویروس آنفلوانزای نوع A  است که باعث شیوع آنفلوانزا در میان خوک‌ها می‌شود. این نوع جدید ویروس آنفلوانزای خوکی، ترکیبی از ویروس‌های آنفلوانزای خوکی، آنفلوانزای انسانی و آنفلوانزای حاد پرندگان است. 

علائم بیماری  

 

لائم این نوع جدید آنفلوانزا در میان انسان‌ها به آنفلوانزای فصلی شباهت دارد. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی می‌باشد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند. به علت این شباهت‌ها پزشکان قادر به تشخیص قطعی آنفلوانزا خوکی نیستند، و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست آزمایشگاهی ممکن است.

چهار علامت اصلی: تب بالای 38 درجه، سردرد، گلودرد و سینه‌درد و سرفه از علائم اصلی این بیماری هستند اگر کسی 2 تا 3 علامت ذکر شده را داشته باشد مشکوک به بیماری آنفلوانزای نوع آ است. اسهال، استفراغ، تهوع، کوفتگی عضلات، عطسه، و آبریزش بینی از علائم فرعی این بیماری است که چنانچه با 2 تا 3 علامت اصلی همراه باشد فرد مشکوک به این بیماری است.

پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفلوانزای نوع آ

آنفلوانزای نوع آ از راه سرفه، عطسه و تماس با اشیاع آلوده به ویروس و تماس دست آلوده با دهان و بینی یا چشم منتقل می‌شود. ویروس از راه‌ فرآورده‌های خوکی و خوردن گوشت خوک منتقل نمی‌شود. آنفلوانزای خوکی بیشترین سرایت‌پذیری را در 5 روز اول بیماری دارد که در بچگی این دوره انتقال تا 10 روز هم می‌تواند طول بکشد. تشخیص بیماری با نمونه‌گیری در این 5 روز میسر است.

چند توصیه جدی به همراه موارد عملی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای نوع آ

پیشگیری از ابتلا با رعایت دستورات پیشگیری از آنفلوانزا میسر است. این موارد عبارتند از:

· دست‌های خود را مرتب بشویید. زیرا ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می‌کنند. این ذرات به دست‌های ما منتقل می‌شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم، آلوده می‌شود. 

راه صحیح دست شستن: به غیر از شت و روی دست‌ها و انگشتان، زیر ناخن‌ها، بین انگشتان و دور مچ‌ها را به مدت کافی با آب‌گرم یا داغ کف‌مالی کنید و بعد خوب بشویید. دست‌های خود را نه‌تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن، بلکه بعد از استفاده از حوله و پوشاندن دهان بعد از سرفه و عطسه بشویید. بدون تردید تعداد دفعات خیلی زیاد می‌شود. درست مثل زمانی که اگر شما در اورژانس یا اتاق عمل مشغول کار باشید.

 

 

 پوشاندن دهان و بینی با دستمالی تمیز در هنگام سرفه یا عطسه کردن، دور انداختن دستمال استفاده شده در سطل زباله و شستن دست‌ها با صابون و آب گرم و یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص دست از موارد مهمی است که می‌تواند از همه‌‌گیر شدن این بیماری پیشگیری کند. در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می‌کنند. 

 ضدعفونی سطوح داخلی خانه با محلول‌های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری موثر است.

· از تماس نزدیک با انسان‌هایی که آلوده هستند بپرهیزید.

· از دست زدن به اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومی بپرهیزید (مانند کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، دستگیره، درب وسایل حمل‌و نقل عمومی، نرده‌ها و ...)

· درصورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا هستید، حتماً هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.

· هر فردی که دچار علائم شبه‌ آنفلوانزا شامل تب ناگهانی، سرفه و درد‌های عضلانی شد باید از رفتن به سرکار و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرهیز کرده و سریعاً به پزشک مراجعه کند.

· در فصول سر سال به منظور پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا تا آنجا که ممکن است باید از دست دادن با دیگران خصوصاً روبوسی خودداری کرد.

· در صورت تماس با فرد مبتلا به آنفلوانزا باید دست‌ها را مرتباً با آب و صابون بشوییم، از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنیم و حداقل یک متر با فرد بیمار فاصله بگیریم.

· افرادی که مراقبت از بیمارا مبتلا به آنفلوانزا را عهده‌دار می‌باشند علاوه بر رعایت اصول بهداشت فردی باید از ماسک نیز استفاده نمایند. 

  

 طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی بیماران باید ضمن استراحت بیمار، مایعات فراوان مصرف کنند و ضمن آگاه کردن افرائ خانواده و فامیل از بیماری خود، باید با دیدن علائم بیماری نظیر تنگی نفس، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل و ... بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

· افراد مبتلا به آنفلوانزا به‌منظور جلوگیری از سرایت بیماری به سایرین باید هنگام سرفه و عطسه با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرند و پس از هر بار مصرف آن را دور بیندازند، در صورت نیاز به تماس با دیگران از ماسک استفاده کنند، دست‌ها را خصوصاً پس از سرفه و عطسه با آب و صابون بشویید و تا یک هفته پس از شروع بیماری در منزل بمانند و از رفتن به محل کار خودداری کنند.

· افرادی که بیمار نیستند نیاز به ماسک ندارند. تنها افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند. همچنین بیمارانی که مجبور به مسافرت هستند و یا با سایر افراد در تماس می‌باشند بایستی از ماسک استفاده نمایند.

افراد در معرض خطر بیماری آنفلوانزای نوع آ

افراد بالای 65 سال، بچه‌های زیر 5 سال، خانم‌های حامله به علت اینکه در 3 ماهه دوم و سوم حاملگی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد دچار نقص سیستم ایمنی (ایدز) و افراد مبتلا به بیماری‌‌های مزمن مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله این افراد هستن که چنانچه با علائم اصلی و فردی همراه باشند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد