رقابت زن و شوهر

رقابت زن و شوهر



در عصر کنونی زنان راحت‌تر از گذشته هستند و امکان دسترسی بیشتری به منابع گوناگون دارند. مواهبی که در گذشته نداشتند. در بسیاری از کشورهای جهان میزان حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های گوناگون تحصیلی و شغلی قابل مقایسه با مردان است. آنها در حال حاضر آمادگی بیشتری برای حضور در اجتماع و حتی نشان دادن مشکلات خود دارند. این موفقیت تلقی می‌شود، اما قرار نیست این دستاورد مانع انجام تعهدات و مسوولیت‌ها شود و روحیه با محبت زنان را خشن کند. امروزه زنان خود در عرصه‌های گوناگون در حال تحصیل و آموزش و کار هستند و بسیار فعال‌تر از گذشته ظاهر شده‌اند و در بسیاری موارد حتی از نظر فکری و اقتصادی نیز باری از دوش همسرانشان بر می‌دارند.
حالا بسیاری از امور خانه و خانواده و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها به عهده زنان است. وضع زنان آنقدر بد نیست که با تاسف و دلسوزی در موردشان فکر شود.
اما مشکلات خانواده از نظر روحی و عاطفی کاهش نیافته است. بسیاری از کارشناسان مشاوره ادعا می‌کنند مراجعان آنها 50 درصد افزایش یافته است.
ضریب تحمل زوجین کاهش یافته است. زنان دیگر دلیلی برای مظلوم واقعشدن نمی‌بینند، اما در عین حال رسیدگی به اعضای خانواده و وقت گذاشتن برای برآوردن نیاز دیگر اعضای خانواده از جانب زنان نیز کاهش چشمگیری داشته است. حالا تقاضای طلاق از جانب زنان افزایش یافته است و در بسیاری موارد مردان علت واقعی این درخواست را درک نمی‌کنند. این وضعیتی نیست که بشر در انتظار آن بوده است. البته برای رشد و توسعه همواره مراحلی وجود داشته که گذر از برخی از آنها دشوارتر بوده است اما مشکل اصلی آنجاست که نزدیکی افکار و روح‌های همسران تبدیل به آرزو شده و در بسیاری موارد زوجین به ظاهر و تنها از نظر فیزیکی و جسمی‌ در کنار هم و با هم زندگی می‌کنند، اما از نظر مفهوم زندگی مشترک روح همدلی میان آنها وجود ندارد. باید پیش از این‌که خیلی دیر شود، به بازسازی روابط و اصلاح آن پرداخت. البته آگاهی از علل و عوامل مانع این همدلی نیز کمک بزرگی به حفاظت از کیان خانواده می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

خود را برتر دیدن: این‌که خود را برتر از آنچه هستید ببینید و مرتب در پی افزایش موارد مادی مانند ثروت و زیبایی ظاهری باشید، مانند این است که در جنگ به سر می‌برید و به دنبال غنایم هستید. لذت زندگی به در آمد بیشتر و حساب بانکی نیست، بلکه به صداقت و محبت میان اعضای خانواده است.

فقدان صمیمیت: نبود رابطه نزدیک و صمیمی‌ میان زوجین می‌تواند منجر به خلا� روحی و بروز مشکلات بسیاری در زندگی مشترک باشد.

پایین بودن اعتماد به نفس: چنانچه اعتماد به نفس یکی از زوجین به اندازه کافی نباشد، از آنجا که مرتب خود را زیر سوال می‌برد که آیا به اندازه کافی خوب و شایسته است یا خیر، رفتارهای طرف مقابل را به نوعی دیگر تعبیر و تفسیر می‌کند و مرتب قصد کنترل وی را دارد تا نکند همسرش مجذوب فردی دیگر شود و این کنترل‌ها که گاهی با حسد نیز همراه می‌شود زندگی را ویران می‌کند.

فقدان یا کاهش محبت: وقتی همسران به اندازه کافی به یکدیگر و نیازهای همدیگر توجه نکنند، موجب احساس کمبود عاطفی و تشنگی روحی از جانب همسرشان می‌شوند و این مورد نیز تبعات بدی دارد و موجب از هم گسیختگی روابط و نهایتا جستجوی محبت در جایی خارج از خانواده می‌شود.

و اما نشانه‌ها و علائم این موارد چیست؟
مهم‌ترین عامل که کمبود محبت است، موجب می‌شود نه‌تنها در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل عدم توجه و خستگی در رابطه مواجه شوید، بلکه در آینده مشکلات حادتری را نیز ایجاد می‌کند.
تمایل ناگهانی به کار بیشتر و گذراندن وقت در خارج از منزل یکی از علائم دلسردی است. البته به شرطی که خانواده نیاز به این مورد نداشته باشد و یکی از طرفین به طور ناگهانی تمایل به کار بیشتر و خارج از وقت اداری را پیدا کنند.
گفتگو‌ها و پیام‌های غیرقابل درک و پنهانی و صحبت نکردن در مورد آنها با همسر نیز نشانه بارزی از دوربودن عاطفی همسران است.
موارد فوق برخی از علائم هستند، اما قرار نیست شما از حالا به بعد در نقش یک کارآگاه ظاهر شده و مرتب هر قدم گفته و رفتاری را از جانب همسرتان زیر ذره‌بین بگذارید تا مطمئن شوید او خطا نمی‌کند. زیرا بدین ترتیب همسرتان حالت دفاعی به خود می‌گیرد و تنش در خانواده نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه تشدید نیز می‌شود.در مقابل سعی کنید نرمی‌و محبت و توجه بیشتری به همسر و فرزندان نشان دهید تا همسرتان در منزل احساس آرامش بیشتری کند. همسران مسوول و متعهد تمام سعی خود را برای گرم نگاه داشتن محفل خانواده می‌کنند و کار زیاد و خستگی و حتی آزادی عمل بیشتر زنان در خارج از منزل مانعی برای رشد و پیشرفت خانواده نخواهد بود. فقط به یاد داشته باشید رابطه‌ای که به سردی گراید بتدریج می‌میرد و دیگر امکان برگردانیدن آن به وضع سابق دشوار و گاه غیرممکن خواهد شد. پس اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد. حتی اگر اشتباه یا خطا و سردی نیز از جانب همسرتان باشد گاهی با نادیده انگاشتن طرف مقابل بیشتر به خود می‌آید و مشکلات کاهش می‌یابد. به یاد داشته باشید حضور اجتماعی بیشتر نباید مانعی برای تعهد به مسوولیت‌ها باشد و وسیله‌ای برای رقابت و لجبازی با همسر.

منبع: csmonitor.com
مترجم:‌‌ سحرکمالی‌نفر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد