در هیبت یک هرکول نسلی جدید از خودروهای لوکس درون‌شهری

در هیبت یک هرکول نسلی جدید از خودروهای لوکس درون‌شهری


 

در گوشه‌ای از سالن نمایشگاه بین‌المللی خودروی دیترویت و زیر پارچه بزرگ سفیدرنگ، خودرویی آماده رونمایی بود که به نظر می‌رسید حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و البته این‌چنین نیز شد.
خودروی مفهومی Cadillac XTS Platinum که قرار است کمتر از 2 سال دیگر، خط تولید آن راه‌اندازی شود، یکی از خبرسازترین محصولات نسل جدید و فوق‌مدرن خودروهای امروزی است که غوغای زیادی در دیترویت به راه انداخت تا آنجا که آمارهای ثبت شده نشان می‌دهند یکی از 3خودروی پرتماشاچی این نمایشگاه بین‌المللی بوده است. شاید توجه به این نکته نیز جالب باشد که به گفته یکی از مدیران ارشد کادیلاک Cadillac XTS Platinum در حقیقت نوعی خط و نشان برای دیگر شرکت‌های رقیب به‌شمار می‌آید.
Cadillac XTS Platinum خودرویی غول‌پیکر و البته باشکوه است که می‌توان آن را نمونه‌ای بارز از باز شدن پای مقوله تاثیرگذاری بصری در دنیای خودروها به حساب آورد. شاید همین چند نکته کافی باشد که برروی چرم و جیر صندلی و قسمت‌های مختلف خودرو با استفاده از پرتوهای لیزرنمایی از طبیعت دیده می‌شود؛ جایی که تلفیق گلبرگ‌ها به گل‌های ارکیده زیبا منجر شده‌اند. خودروهایی که دهه‌‌های گذشته در کادیلاک تولید شده‌اند، همواره ابعادی فراتر از خودروهای رایج داشته‌اند. این مشخصه در Cadillac XTS Platinum نیز دیده می‌شود، البته این خودروی هیبریدی، تصویر واقعیت یافته‌ای از کارتون‌هایی است که در آنها دوشاخه‌ای از انتهای خودرو به پریز برق منزل متصل شده است!
محصول پرسروصدای کادیلاک، موتوری 6‌سیلندری با ظرفیت 6/3 لیتر دارد. از آن گذشته سیستم هیبریدی نیز در این خودرو نصب شده است که می‌توان آن را از طریق پریز برق مخصوص شارژ کرد از آنجا که Cadillac XTS Platinum قابلیت حرکت صرفا با استفاده از الکتریسیته را نیز دارد، می‌توان از آن به عنوان خودرویی مناسب در سفرهای کوتاه درون‌شهری نیز استفاده کرد؛ البته شاید وقتی این خودرو را در حال حرکت می‌بینید، هرگز تصور نکنید که با الکتریسیته حرکت می‌کند.
مدیران ارشد کادیلاک این رویا را در سر می‌پرورانند که Cadillac XTS Platinum در ماه‌های آتی به عنوان خودرویی مناسب برای استفاده‌های روزمره وارد بسیاری از کشورهای جهان شود. به نظر می‌رسد این پیشنهادی سخاوتمندانه باشد، چون با نگاهی به قابلیت‌ها و عملکرد مربوط به آنها می‌توان گفت این خودرو نه‌تنها دوستدار محیط‌زیست، بلکه از حیث مصرف سوخت دوستدار جیب صاحب خود نیز است. این خودرو در ادامه طراحی و تولید خودروهای سری پلاتینیوم کادیلاک و به سفارش جنرال موتورز رونمایی شده است. کادیلاک مدعی است Cadillac XTS Platinum همچون مقر فرماندهی شخصی است که راننده آن احاطه کاملی بر محیط، جاده و البته سیستم‌های داخلی خودرو دارد.

»امپراتوری تجهیزات الکترونیک
آنچه در Cadillac XTS Platinum بخوبی پیداست، توجه ویژه به استفاده از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوین الکترونیکی است. این فناوری از سیستم‌های سرگرم‌کننده گرفته تا مسیریابی و رد و بدل اطلاعات، نمای جالب توجهی به فضای داخلی آن داده‌اند و شاید حتی بتوان مدعی شد راننده آن همچون یک خلبان با انبوهی از سیستم‌های فوق‌مدرن سروکار دارد.
برایان نسبیت، مدیرعامل شرکت کادیلاک می‌گوید: Cadillac XTS Platinum بیان دیگری از تلفیق فلسفه، علم و هنر است. راننده‌ای که در این خودرو پشت فرمان می‌نشیند، عملا کمبودی که برای یک رانندگی لذتبخش می‌توان متصور شد، احساس نمی‌کند.
به عنوان مثال کلیدهای مخصوص تنظیم صدای پخش‌کننده موسیقی روی فرمان به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که براحتی و تنها با حرکت دادن انگشت شست دست راست و بدون آن که نیاز به برداشتن دست از روی فرمان باشد، تنظیم می‌شوند. البته شاید تنها نقص خودرو این باشد که در همین قسمت به حال رانندگان چپ دستی که بیشتر کارهای روزمره حتی تنظیم صدای پخش‌کننده موسیقی را با دست چپ انجام می‌دهند، فکری نشده است!
راننده در سرعت‌های بالا با انبوه زنگ‌های هشداردهنده کنترل می‌شود. افزایش تدریجی سرعت خودرو موجب روشن شدن چراغ‌های قرمز و صورتی O-LED می‌شود و این یعنی راننده مراقب باش!

»جلوه‌ای از هنر دست‌دوزیدر خودروهای مناسب استفاده‌های درون‌شهری که در اصطلاح به آنها سدان (Sedan) گفته می‌شود، کمتر پیش می‌آید که شاهد انبوهی از تزئینات لوکس داخلی باشیم؛ اما درخصوص سدان‌های لوکس سنتی قضیه فرق می‌کند و Cadillac XTS Platinum از این قاعده مستثنا نیست. همچون دیگر خودروهای سری پلاتینیوم نظیرEscalade Platinum وDTS Platinum ، بخش‌های مختلفی از فضای داخلی اتاق به صورت کاملا دست‌ساز ارائه شده‌اند. کارشناسان خبره کادیلاک، چرم‌دوزی صندلی‌ها و جداره داخلی درها را با دوخت و دوز مخصوص و البته با دقت بالایی انجام داده‌اند.
از آن گذشته وقتی در فضای داخلی خودرو قرار می‌گیرید، ممکن است تصور کنید درون یک فضاپیمای کوچک نشسته‌اید؛ جایی که به جای استفاده از صفحات رایج نشان‌دهنده سرعت، دور موتور و دیگر مواردی که پشت فرمان دیده می‌شود، از فناوری نمایشگرهای LED ارگانیکی که از آنها به O-LED یاد می‌شود، بهره گرفته شده است. این صفحات در Cadillac XTS Platinum به جای صفحات نمایشگر قدیمی و قسمت پشت فرمان قرار گرفته‌اند. درخشندگی خاص این نوع نمایشگرها موجب می‌شود، حتی در روز هم راننده اطلاعات بصری لحظه به لحظه خودرو را در قاب جذابی زیر نظر داشته باشد.


»خداحافظی با انبوه دکمه‌هاشرکت‌های بزرگ خودروسازی برای این‌که از قافله رقابت تنگاتنگ با دیگر رقبا عقب نمانند، سعی می‌کنند امکانات به‌روزتری را در خودروهای خود نصب کنند. استفاده از سیستم مسیریابی صفحه لمسی از جمله این امکانات پرطرفدار است. کادیلاک نیز با توجه به این رویکرد تلاش کرده است تا شمار قابل توجهی از دکمه‌ها و سویچ‌ها را از طریق به‌کارگیری صفحات لمسی از مدار خارج کند. کارشناسان، صفحه لمسی اصلی ‌Cadillac XTS platinum را به «جبهه خاموش» تعبیر کرده‌اند؛ زیرا تا زمانی که خودرو روشن نشده است، این صفحه خاموش و تاریک است؛ اما به محض استارت خوردن امپراتوری صفحه لمسی آن شروع به نفس کشیدن می‌کند و هیچ‌گاه راننده را در اتخاذ تصمیمات منطقی تنها نمی‌گذارد. این صفحه لمسی را می‌توان به عنوان قلب تبادل اطلاعات میان راننده و خودرو در نظر گرفت. از این‌که وضعیت هر 4 چرخ در آن به نمایش کشیده می‌شود تا سایر موارد، همگی نشان‌دهنده اهمیت این قسمت از فضای داخلی خودروست. البته سرنشینان قسمت عقب خودرو نیز مجموعه‌ای از امکانات را برای سرگرم شدن و لذت بردن از نشستن در خودرو در اختیار دارند. دسترسی به برخی از امکانات ارتباطاتی و انتخاب‌های متنوع ارتباطاتی سرگرمی از جمله این موارد است. نکته جالب در این خصوص دو صفحه نمایشگری است که به شکلی کاملا هنرمندانه در قسمت پشتی هریک از دو صندلی جلو جاسازی شده‌اند. سرنشینان عقب می‌توانند از طریق این دو صفحه نمایشگر لمسی نه‌تنها به طور لحظه به لحظه در جریان رانندگی و سرعت و وضعیت خودرو قرار گیرند؛ بلکه در صورت تمایل از همان صفحات برای تماشای دی‌وی‌دی و لذت بردن از موسیقی استفاده کنند.
برایان نسبیت، مدیرعامل شرکت کادیلاک می‌گوید: در Cadillac XTS platiuum حتی به فضای مورد نیاز برای راحتی پاها، زانوها و سر سرنشینان نیز توجه شده است. بدون شک منظور وی از این جمله این است که هیچ‌یک از سرنشینان برای نشستن در خودرو و جا‌به‌جا کردن خود محدودیت خاصی احساس نمی‌کنند.


»خلق نقش و نگار با لیزر
باز هم خلاقیت و باز هم نقش فناوری. این بار صحبت از موتور یا سایر قسمت‌های فنی خودرو نیست. سراغ روکش صندلی Cadillac XTS platinum و نقش و نگاری که روی آنها دیده می‌شود می‌رویم. مهندسان کادیلاک پس از بررسی‌ شیوه‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که استفاده از پرتوهای لیزری، بهترین روش برای ایجاد نقش و نگارهای مختلف روی چرم جیر به کار گرفته شده در قسمت‌های مختلف داخل خودرو است.
آنها خوش‌سلیقگی خاصی نیز به خرج داده و با الهام گرفتن از طبیعت، لایه‌های زیبا و آراسته‌ای از گلبرگ‌های کوچک و بزرگ را طراحی کرده و از ترکیب آنها گل ارکیده زیبایی ترسیم کرده‌اند. کرم روشن رنگ غالب چرم به کار گرفته شده در قسمت‌های مختلف داخل Cadillac XTS Platinum است؛ اما برای کنسول کنار صندلی راننده از چرم جیری به رنگ شکلاتی استفاده شده تا تضاد رنگی ایجاد شده زیبایی درون خودرو را دوچندان کند.
قسمت جلویی و متصل با محل قرار گرفتن دنده نیز از جنس چوب مرغوب پولیش‌کاری شده است. این قسمت محل قرار گرفتن برخی دکمه‌های مرتبط با چراغ‌های درون و بیرون خودروست که به دلیل قرار داشتن در برد حرکتی دست راننده استفاده از آنها حقیقتا لذتبخش شده است.


»فقط با یک نوع تایر سازگار است!در طراحی Cadillac XTS Platinum تلاش شده است همچون قسمت‌های داخلی، بخش‌های خارجی خودرو نیز تا حد امکان منحصر به فرد باشد. در این خودرو از چرخ‌های 20 اینچی استفاده شده که با تایرهای تولیدی شرکت Bridgestone پوشیده می‌شود. نکته جالب توجه این است که تایرهای این خودرو کاملا سفارشی است و صرفا برای Cadillac XTS Platinum طراحی و تولید شده است. البته این پایان ابتکارات فناورانه به کار گرفته شده در قسمت چرخ و تایرها نیست.
مهندسان کادیلاک از حسگرهای الکترونیکی در هر 4 چرخ استفاده کرده‌اند تا راننده آگاهی میلی‌ثانیه به میلی‌ثانیه از وضعیت جاده و تایرها داشته باشد. بدین ترتیب راننده می‌تواند بهترین تصمیم‌ها درخصوص کنترل مسیر و حرکت خودرو را در کمترین زمان ممکن اتخاذ کند. یکی از مشکلاتی که رانندگان در حین رانندگی با آن روبه‌رو می‌شوند، به زمان دور زدن در سرعت‌های بالا مربوط می‌شود.
در Cadillac XTS Platinum برای اجتناب از این مشکل از فناوری پیشرفته‌ای در هر چهارچرخ استفاده شده است که به موجب آن، راننده می‌تواند خودرو را در هر شرایط آب و هوایی حتی زمانی که سطح جاده خیس است، در پیچ‌های زاویه‌دار کنترل کند. از تایرها فاصله می‌گیریم و باز هم سری به سیستم شارژ خودرو می‌زنیم. نکته بارزی که در اینجا به چشم می‌خورد، در Cadillac XTS Platinum امکان استفاده از دوشاخه برای شارژ باتری خودرو فراهم شده است. در نتیجه در شرایطی نظیر پارک خودرو در شب‌هنگام می‌توان باتری را در مدت تنها 5 ساعت شارژ کامل کرد.


»تلفیق هوشمندانه منابع تولید قدرتدر سرعت‌های بالا یا زمانی که راننده تصمیم آنی برای افزایش سرعت خودرو می‌گیرد، ترکیب قدرت موتور بنزینی و نیروی الکتریسیته نیازهای مورد نظر را پاسخ می‌دهند. تلفیق عملکرد موتور 6 سیلندر و سیستم برقی خودرو به تولید قدرتی تا 250 اسب بخار منتهی می‌شود که برای لذت بردن از رانندگی با Cadillac XTS Platinum کافی است.
کادیلاک همواره ماموریت داشته تا لوکس‌ترین خودروهای شرکت جنرال موتورز آمریکا را طراحی و روانه بازار کند. این بار نیز به نظر می‌رسد موفقیت دیگری از همکاری این دو برند شناخته شده صورت گرفته است. نگاهی کلی به Cadillac XTS Platinum نشان می‌دهد طراحان این خودرو واقعا در نظر دارند تا آن را در ماه‌های آینده روانه بازار کنند. در حال حاضر دنیا با بحران سوخت و انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. حال که این خودرو موتوری با ظرفیت تنها 6/3 لیتر دارد، می‌توان گفت خودروی رژیمی منحصر به فردی در آستانه ورود به بازارهای جهانی قرار دارد. از آن گذشته نباید فراموش کرد که این خودرو هیبریدی است که استفاده از سیستم برقی آن برای حرکت یعنی ملایمت بیشتر با محیط ‌زیست.
برخی کارشناسان و هنرمندان طراح در صنعت خودرو ظاهر Cadillac XTS Platinum را به یک هرکول آراسته تشبیه کرده‌اند که گرچه هیبتی گیرا و حتی شاید تا حدودی ترسناک داشته باشد، اما با نشستن در آن بلافاصله به یاد آرامش لذت از رانندگی می‌افتیم. تا سال 2012 و ورود این خودرو به بازارهای جهان کمتر از 2سال باقی مانده است.
 

Cadillac XTS Platinum در یک نگاه

کلاس خودرو: سدان لوکس
طول: 5 متر و 17 سانتی‌متر
ارتفاع: یک متر و 50 سانتی‌متر
عرض: یک متر و 90 سانتی‌متر
ظرفیت موتور: 6/3 لیتر
نوع باتری: لیتیوم یونی
سیستم کنترل چرخ‌ها: کنترل حرکت مغناطیسی
ترمزها: 4 ترمز دیسکی مجهز به سیستم ترمز برقی پارک خودرو
چرخ‌ها: 20 اینچی
قدرت موتور: 250 اسب بخار
صندلی‌ها: روکش جیر و چرم با نقش و نگار ایجاد شده با پرتوهای لیزری

برروی چرم و جیر صندلی و قسمت‌های مختلف خودرو با استفاده از پرتوهای لیزر، نمایی از طبیعت دیده می‌شود؛ جایی که تلفیق گلبرگ‌ها به گل‌های ارکیده زیبا منجر شده‌اند

از سیستم‌های سرگرم‌کننده گرفته تا مسیریابی و رد و بدل اطلاعات، نمای جالب توجهی به فضای داخلی این خودرو داده‌اند و شاید حتی بتوان مدعی شد راننده آن همچون یک خلبان با انبوهی از سیستم‌های فوق‌مدرن سروکار دارد.

کادیلاک با استفاده از سیستم مسیریابی تلاش کرده است تا شمار قابل توجهی از دکمه‌ها و سوئیچ‌ها را از طریق به‌کارگیری صفحات لمسی از مدار خارج کند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد