راه های حفظ یک رابطه عاشقانه

راه های حفظ یک رابطه عاشقانه

همه ما دوست داریم عاشقانه‌ترین رابطه را با همسرمان داشته باشیم اما گاهی بعضی از عادت‌های غلط به این رابطه عاشقانه آسیب می‌رساند...



 

 

 این روزها آن‌قدر همه جا حرف طلاق و جدایی و... است که خیلی‌ها از ازدواج می‌ترسند و خیلی ‌از ازدواج کرده‌ها را هم نگران زندگی زناشویی‌شان می‌کند، اما باور کنید به‌راحتی می‌توانید عشق را در زندگی زناشویی خود حفظ کنید، کافی است کمی بیشتر به رفتارهای‌تان توجه کرده و سعی کنید عادت‌های بد خود را از بین ببرید و البته از بین بردن یک عادت بد کار خیلی مشکلی است می‌تواند روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول انجامد. مسلما همسر شما نمی‌تواند این‌ همه صبر کند، شما باید قبل از به‌وجود آمدن هرگونه کدورت، عادت‌های رفتاری خود را اصلاح کنید. در اینجا کوشیده‌‌ایم چند راه‌حل خوب برای از بین بردن عادت‌های بد به شما یاد بدهیم تا هیچ وقت خوشبختی و شادی زندگی زناشویی شما را ترک نکند.

 

 
اگر در خانه به‌خود نمی‌رسید
 

 چه بخواهید چه نخواهید زندگی می‌گذرد، شما پیر می‌شوید، بچه‌دار می‌شوید، بیمار یا چاق می‌شوید و... و به مرور در زندگی نگاه شما به زندگی و همسرتان عوض می‌شود، شما نمی‌توانید همان نگاهی را به همسرتان داشته باشید که در نخستین دیدارتان داشتید. به هرحال چه بخواهید چه نخواهید همسر شما همیشه به ظاهرتان توجه می‌کند و برایش مهم است و می‌تواند او را جذب کند. هیچ زحمتی ندارد که سعی کنید کمی برای همسرتان به ظاهر خود برسید، حتی یک تغییر کوچک در ظاهرتان یا یک مهمانی 2نفره می‌تواند اثر زیادی در زندگی شما داشته‌باشد، باید همیشه  زیبایی‌های فیزیکی خود را برای همسرتان حفظ کنید مثل این‌که وزن خود را متعادل نگه دارید یا... رعایت این موارد نه تنها در شاداب نگه داشتن زندگی زناشویی شما موثر است بلکه موجب تقویت سلامت بدنی و روحی(اعتماد به نفس) شما نیز می‌شود.

 

 
اگر بیشتر زمان شما صرف کار می‌شود
 

این‌که شما یک فرد مستقل و متکی به‌خود نه به همسرتان باشید بسیار مهم است، این‌که به کارتان اهمیت دهید یا دوستان خود را داشته‌باشید یا گاهی به سراغ تفریح‌های مورد علاقه‌تان بروید اصلا بد نیست، ولی اینجا باید یک نکته را فراموش نکنید و آن این است که اولویت اول شما در زندگی، همسر و زندگی زناشویی‌تان است. به‌طور حتم شوهر شما دوست ندارد فکر کند که در زندگی شما نقشی ثانوی و نه چندان مهم دارد. در این حالت ممکن است یا هیچ‌چیز نگوید یا به شما بگوید  دوست دارم زمان بیشتری را با هم بگذرانیم یا... .

 



 
اگر زیاد با خانواده‌ها رفت‌وآمد می‌کنید
 

وقتی شما بیش‌از‌حد با خانواده خودتان یا همسرتان رفت‌وآمد کنید و به قولی همیشه با هم باشید به مرور تمام چیزهای خصوصی که در زندگی زناشویی شما وجود دارد یا تمام ویژگی‌های خاص همسرتان برملا خواهد شد و حتی ممکن است به واسطه این ارتباط زیاد، خانواده روی تصمیم‌های شما در مورد همسرتان تاثیر بگذارند. همه این‌ها می‌تواند به راحتی به زندگی شما آسیب برساند به‌خصوص اگر همسر شما احساس کند که در زندگی به‌عنوان یک فرد درجه دوم (بعد از خانواده شما ) به حساب می‌آید.

شما باید اولویت‌های خود را در زندگی مشخص کنید تا بتوانید مرز میان انتخاب‌های خود با دیگران را مشخص کنید یعنی حتی اگر با پدرو‌مادر و به‌طور کلی خانواده‌تان خیلی صمیمی هستید باید مواظب باشید، کسی نتواند اولویت‌ها و انتخاب‌های اساسی زندگی شما را تغییر دهد. با ازدواج کردن در واقع خانواده‌ای برای خود می‌سازید که باید بیش از همه چیز در زندگی شما مهم باشد.

البته این مورد کاملا به نوع خانواده‌ها وابسته‌است یعنی اگر خانواده‌های‌تان به لحاظ فرهنگی یا... کاملا متفاوت باشند ممکن است همسرتان از چگونگی یا میزان ارتباط شما با خانواد‌ه‌تان گله‌مند شود و برای حل این مشکل باید با او صحبت کنید تا به تفاهم برسید. اما اگر خانواده‌های‌تان شبیه هم باشند شما در یک موقعیت خیلی خوب قرار دارید و چندان در این مورد دچار مشکل نخواهید شد.

 

 
اگر درباره خرید‌های‌تان با همسرتان مشورت نمی‌کنید
 

براساس تحقیقی که در سال 2007 انجام شده است، دعواها و اختلاف‌های بیش از 37 درصد زوجین به دلیل پول است تا مسائل عادی روزمره و همین تحقیق نشان می‌دهد، نزدیک 80 درصد زن و شوهرها گاهی خرید‌های‌شان را از هم پنهان می‌کنند. ممکن است اگر شما خرید یک بلوز را به همسرتان نگویید، اتفاق خاصی نیفتد اما به‌طور حتم پنهان کردن خرید‌های بزرگ یا دیگر تعهدات مالی عمده مثل قرض‌ها می‌تواند در زندگی زناشویی شما مشکل به‌وجود بیاورد. این موارد نه تنها باعث کدورت و عصبانیت می‌شوند بلکه داشتن شیوه‌ای نادرست در خرج‌کردن پول می‌تواند به‌راحتی آینده خانواده شما را به خطر بیندازد. بهتر است از همان ابتدا درباره تمام مسائل مالی خانواده مثل صورت حساب بانک،  پرداخت‌ها، وام‌ها،  پس‌اندازها،  سرمایه‌گذاری‌ها و... با همسرتان مشورت کنید و به او اطلاع دهید. یادتان باشد، اگر نتوانید به‌طور دوستانه درباره مسائل مالی با هم صحبت کنید یعنی زندگی زناشویی شما مشکل دارد.

 

عشق بین شما مثل گلی است که باید هر روز به آن رسیدگی کنید. کوچک‌ترین محبت و عاطفه‌ای که شما هر روز به هم ابراز کنید صمیمیت و عشق شما را زنده نگه می‌دارد

 

 
اگر احساسات خود را بروز نمی‌دهید
 

عشق بین شما مثل گلی است که باید هر روز به آن رسیدگی کنید. کوچک‌ترین محبت و عاطفه‌ای که شما هر روز به هم ابراز کنید صمیمیت و عشق شما را زنده نگه می‌دارد اما متاسفانه بسیاری از زوجین این مسئله را فراموش می‌کنند و سعی کنیدتا جایی که می‌توانید اطرافتان را پراز محبت کنید. باور کنید کارهای خیلی ساده می‌تواند بسیار موثر باشد مثلا هنگامی که ایستاده هستید از او بپرسید چیزی احتیاج ندارد یا او را با کادوهای کوچک غافلگیر کنید (اصلا لازم نیست کادوها گران قیمت باشد)، وقتی برای شما کاری انجام می‌دهد از او تشکر کنید(اصلا مهم نیست آن کار بزرگ باشد یا کوچک)  باید بدانید این کارهای محبت‌آمیز فقط مخصوص دوران نامزدی نیست و حتی می‌توان گفت اهمیت آن‌ها در زندگی زناشویی شما بیشتر است.

 

 
اگر عادت دارید مدام انتقاد کنید و غر بزنید
 

این‌که همیشه دیگران را مقصر بدانیم کار واقعا راحتی است و مسلما بی‌رحمانه انتقاد کردن از همسر نیز ساده است. هر چند ممکن است شوهرتان غرهای همسرش را دربین دوستانش مسخره کند و از آن‌ها جوک بسازد ولی به‌طور حتم در درونش از این غرها ناراضی است. اگر به‌خودتان اجازه دهید که مدام از همسرتان انتقاد کنید به مرور به خوشبختی‌تان خدشه وارد می‌کنید. شاید با خود فکر کنید، فقط کارهایی را به او یادآوری می‌کنید یا انتقادهای‌تان منصفانه است، اما وقتی این روند را ادامه دهید حرف‌های‌تان تبدیل به غر و نق می‌شود و در نتیجه او ممکن است صدایش را بالا ببرد و همین شما را عصبانی‌کند و در نهایت مدام بین شما دعوا پیش بیاید. شما باید یک جا این روند را قطع کنید، قرار نیست شما شوهرتان را تربیت کنید، هرگز فراموش نکنید وقتی شما با او ازدواج کردید یعنی او را با تمام خصوصیاتش قبول کردید.

 

 
اگر در دعواها منصف نیستید
 

گفت‌وگو یا حتی بحث و جدل کردن برای حل یک مسئله لزوما بد نیست. بسیار پیش می‌آید که بین شما و همسرتان در مسائل مهمی چون مسائل مالی یا فرزندان یا مسئولیت‌های خانه و خارج از خانه اختلاف نظر وجود دارد، در این مواقع آنچه مهم است مواجه شدن منصفانه با موضوع است به‌اصطلاح شما باید منصفانه باهم بحث و جدل کنید یعنی:
 
  •  سعی نکنید حتما حقانیت خود را ثابت کنید بلکه بکوشید مشکل را حل کنید.
  •  تمام نقطه نظرات همسرتان را درنظر بگیرید.
  •  یک بار برای همیشه یک مشکل را حل کنید.
  •  هیچگاه مشکلات گذشته را پیش نکشید.
  •  از انتقاد و حمله به شخصیت همسرتان به‌شدت پرهیز کنید.
  •  به هیچ وجه از روش‌هایی چون تهدید کردن، متهم کردن یا... استفاده نکنید.

 

شما باید اولویت‌های خود را در زندگی مشخص کنید تا بتوانید مرز میان انتخاب‌های خود با دیگران را مشخص کنید یعنی حتی اگر با پدرو‌مادر و به‌طور کلی خانواده‌تان خیلی صمیمی هستید باید مواظب باشید، کسی نتواند اولویت‌ها و انتخاب‌های اساسی زندگی شما را تغییر دهد

 

 
اگر هرچیز کوچکی را جدی می‌گیرید
 

بسیار پیش می‌آید که شوهر شما کارهای کوچکی را که از او خواسته‌اید فراموش کند مثلا یادش برود لباس شما را از خشک‌شویی بگیرد یا چیز خرابی در خانه را تعمیر کند یا... باید بدانید که فراموش کردن این کارها به این معنا نیست که او شما را دوست ندارد. در یک زندگی ممکن است بسیاری اوقات کارها آن جور که باید پیش نروند اما در این مواقع شما هستید که باید با خود فکر کنید کدام مورد ارزش آن را دارد که شما عصبانی شوید. ما گاهی یک موضوع کوچک را بیش از حد بزرگ می‌کنیم. هیچ‌وقت همه چیز درست پیش نمی‌رود و اگر سخت بگیرید و بخواهید همیشه و همه جا هر چیز کاملا درست و به جا باشد،  به مرور این حالت باعث به‌وجود آمدن مشکلات و دردسرهایی در زندگی زناشویی خود می‌شوید. روی موضوعاتی تکیه کنید که ارزشش را داشته باشد وگرنه زندگی‌تان را تبدیل به میدان نبرد می‌کنید.

وقتی چیزی شما را ناراحت می‌کند،  اول از همه از خود بپرسید واقعا این موضوع چقدر مهم است؟ آیا به اندازه کافی دلیل منطقی دارید که نشان دهد آن یک موضوع ضروری در زندگی است؟

اگر شما یاد بگیرید که از بعضی مسائل عبور کنید و آنها را جدی نگیرید به مرور دیگر هیچ رنجشی بین شما و همسرتان  به‌وجود نمی‌آید و آن وقت دیگر اختلاف‌های غیرمنطقی و غیرمنصفانه پیش نخواهد آمد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد