القدس العربی: ظهو ر نشانه های انقلاب شیعیان در عربستان+سند

القدس العربی: ظهو ر نشانه های انقلاب شیعیان در عربستان+سند

روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز خود، با اشاره به درگیری نیروهای امنیتی سعودی با مردم منطقه العوامیه در شرق عربستان، از شکست تلاشهای آل سعود برای مقابله با ورود موج انقلاب های عربی به این کشور خبر داد.

 

به گزارش جام نیوز؛ روزنامه "القدس العربی" 5 اکتبر(13مهر) در سرمقاله خود، با اشاره به درگیری نیروهای امنیتی سعودی با مردم منطقه العوامیه در شرق عربستان، از شکست تلاشهای آل سعود برای مقابله با ورود موج انقلابهای عربی به این کشور خبر داد.
"القدس العربی" نوشت: مسئولان سعودی به شدت تلاش کردند از رسیدن موج اعتراض ها از کشورهای عربی به داخل مرزهای عربستان جلوگیری کنند، و در این راه به اقدامات مختلفی مانند بهبود شرایط معیشتی، هدایای مالی سنگین به همسایگان (مانند اردن) برای جلوگیری از فروپاشی نظام پادشاهی روی آوردند؛ ولی به نظر می آید که همه این تلاشها فقط توانسته است این مسأله را به تأخیر بیاندازد؛ زیرا اعتراض های مردمی در شهر شیعه نشین العوامیه (استان القطیف) طی دو روز گذشته، که به درگیری های شدید با نیروهای پلیس انجامید، همه را غافلگیر کرد.
در ادامه این مقاله آمده است: درگیری های العوامیه به همه نشان داد که سدهای سعودی در برابر بهار عربی، از قدرت بازدارندگی کافی برخوردار نیست.
القدس العربی، با اشاره به کمکهای مالی و اقتصادی به بخشی از مردم عربستان برای فرو نشاندن اعتراض ها، اعطای حق رای به زنان را در همین راستا دانست، و تاکید کرد: کارایی این ترفندها موقت است، زیرا آن چیزی که عربستانی ها می خواهند، فراتر از موافقت با مشارکت زنان در انتخابات است.
عربستانی‌ها خواستار مشروطه سلطنتی هستند
القدس العربی تاکید کرد: عربستانی ها خواستار مشروطه سلطنتی، پارلمان منتخب، دستگاه قضایی مستقل و شفاف، و مبارزه با فساد هستند شهروندان عربستانی شیعه در منطقه نفت خیز و صنعتی "الشرقیه" خواستار حقوقی مساوی با دیگر شهروندان در این کشور هستند. آنها علاوه بر این، خواسته های مشروعی مانند توقف اقدامات تبعیض آمیز علیه ساکنان این منطقه در ارتباط با تصدی پست های عالی حکومتی و اجرایی بویژه ارتش، نیروهای امنیتی، پست های سیاسی و دیپلماتیک بر اساس شمار ساکنان این منطقه دارند؛ ساکنان این منطقه حدود 10 درصد از جمعیت 19 میلیونی عربستان را تشکیل می دهند.
اتهام ضمنی سعودی ها به ایران
القدس العربی در ادامه با اشاره به اتهام وزارت کشور عربستان مبنی بر دست داشتن کشورهای خارجی در حوادث منطقه القطیف، خاطرنشان کرد: مسئولان سعودی به صورت ضمنی ایران را به دست داشتن در این درگیری ها متهم کرده، و ساکنان منطقه القطیف را تهدید کردند؛ ادعایی که تهدیدهای مشابهی را از سوی رژیم های سابق تونس، مصر، یمن و لیبی به ما یاد آوری می کند. رژیم های حاکم بر این کشورها هنگام روبرو شدن با تظاهرات و اعتراضهای مردمی مشابه عربستان؛ به راهکارهای امنیتی و کشتار مردم، روی آورده تا مانع از سرنگونی آنها شوند.
شیعیان خشونت طلب نیستند
القدس العربی با اشاره به اظهارات مسئولان سعودی مبنی بر تیراندازی تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی و مجروح شدن 11 پلیس، تاکید کرد: ما از میزان درستی این اطلاعات آگاهی نداریم؛ ولی اگر به حوادث بحرین هنگام تظاهرات مردم شیعه این کشور بعنوان معیار بنگریم، متوجه می شویم که تظاهرات بحرینی ها مسالمت آمیز بود؛ و تظاهرکنندگان هیچگاه از سلاح گرم استفاده نکردند؛ بلکه بالعکس نیروهای امنیتی بحرینی بسوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده و ده ها نفر را هنگام تخلیه میدان "اللؤلؤه" به قتل رساندند.
چه کسی جرقه اصلی درگیری های منطقه القطیف را زد؟
القدس العربی در ادامه با اشاره به ماجرای اصلی آغاز درگیری ها در القطیف نوشت: در منطقه القطیف نیروهای سعودی 2 پیرمرد را بعنوان گروگان گرفتند تا پسرانشان خود را تسلیم پلیس کنند.
قدس العربی خاطرنشان کرد: «هنوز نمی توانیم پیش بینی کنیم که آیا تحولات اخیر اوضاع عربستان و راهکارهای امنیتی سعودی ها موجب سرکوب اعتراضها می شود؛ و یا اینکه مانند دیگر کشورها گسترش یافته و ماه ها طول بکشد. کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس اکنون با نگرانی بسیار بی سابقه به اوضاع عربستان می نگرند؛ زیرا اقلیت های شیعه که در این کشورها مانند عربستان زیر فشار تبعیض و محرومیت های اجتماعی و حقوقی زندگی می کنند، ممکن است از هر راهی به یاری برادران خود در عربستان و بحرین بشتابند.»

 

 

به امید نابودی آل سعود و آل خلیفه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد